Tredreier forum

Tredreier forum

Bli med i fellesskapet.

Dette forumet er laget for å kunne brukes av alle som driver med eller er interressert i tredreiing. For å få rettighet til å lage nye innlegg og legge inn bilder, må man registreres av meg eller et annet medlem. På denne måten håper jeg at vi kan få samlet mange av oss som driver med tredreiing til et fellesskap til felles nytte og glede. Send en e-post til post@verktoyas.no hvis du vil registreres som medlem.

Erfaringer med rå osp?

Tredreiing genereltOpprettet av Per Helge Berrefjord on., april 06, 2016 22:06:40

Siden dette er første gang jeg har planer om å dreie rått håper jeg på gode innspill fra garvede ospedreiere.

To osper som ble felt her for litt siden viser seg å være temmelig forskjellige. Denne forskjellen er det sikkert noen i dette forumet som kan forklare.

Forskjellen er at den ene hadde øyeblikkelig, når jeg kappet stokken, temmelig stor marksprekk jevnt over:

Diameteren er fra 20 til 30 cm både her og på den andre stokken, som har ligget i halvannen uke og nesten ikke har margsprekk:

Hva bør jeg gjøre videre med disse to lassene - før de kommer på benken?

Er det noen vits i å dreie tynt og ferdig på dette materialet? Synes selv at dette treslaget virker temmelig løst når det er rått.

Bør jeg kanskje kun rådreie govt, legge det i spon og papirposer - for så å dreie ferdig når det en gang er tørt?
Planen, før jeg så margsprekkene, var vel å dreie boller i endeved, i alle fall av noe av dette. Er kjent med metoden å bore et hull i bollen der margen sitter og spunse når den har tørket ferdig. Det går kanskje med den ene stokken.

Hva med barkkantbolle, tynn og ferdig - eller tykk og halvferdig?

Dette var jo et mye brukt materiale her til lands i gamle dager. Kanskje noen kan fortelle hva som bør gjøres - hva de ville gjort.





  • Kommentarer(6)

Fill in only if you are not real





Følgende XHTML-tags er tillatt: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS og Javascript er ikke tillatt.
Opprettet av Per Helge Berrefjord fr., april 08, 2016 19:47:17

4-5 mm var jammen tynt! Men tror jeg er i nærheten nå. Det du nevner om etapper har jeg fått med meg. Men akkurat nå, med øvre del akkurat ferdig - og jeg hadde ikke sett på klokka på en stund. Det var på høy tid, og vel så det! å komme seg inn til middag… Ja, nå står den der i benken og middagen er over. Bare å komme seg ned på verkstedet igjen!

Opprettet av John Mæland fr., april 08, 2016 17:39:20

Hei. Et lite råd, dersom du ikke vet det. Skal du dreie en barkkantbolle tynn 4-5 mm.må du dreie den ferdig fra øvre kant og nedover, etappevis ca. 3 cm. om gangen. Du får problemer dersom du dreier den tynnere og tynnere. Den blir for veik og vibrer til slutt. Lykke til John

Opprettet av Per Helge Berrefjord fr., april 08, 2016 10:13:59

Hei igjen John Mæland!
Ble fire barkantboller i går, så tynne som mulig. Spennende timer javisst! Her lærte jeg mye. Særlig at dette er en øvelse det må øves på. Hvilke jern og hva slags sliping skal jeg nok holde på en stund for å finne ut av. Fant vel ut alt nå at det å pusse på rått virke er det bare å glemme. Så blir det vel å gå over når det er tørt?

Du nevnte ikke noe om tørketid for de tynne barkkantbollene. Har lagt dem i spon i hver sin papirpose foreløpig. Mener du at de bare kan settes fram rett etter at de er dreid?

Opprettet av John Mæland fr., april 08, 2016 09:45:28

Hei igjen. Skal en utvikle seg som dreier, må en alltid være nysgjerrig. Må ikke la seg stoppe av problemer. Det er bare å prøve. En gang tok jeg en kubbe og dreide en skål i lengderetningen og da kom kjernen i bunnen. Den var ikke helt tørr. Dreide tynt. Resultatet var at kjernen presset seg nedover så nede i bunnen ble det en liten kul. Problemet ble løst med at jeg satte fire små ben under. OK.

Opprettet av Per Helge Berrefjord on., april 06, 2016 22:56:28

Takk til John Mæland!
Tykk sider og bunn som en tiendedel av ferdig diameter - om jeg leser riktig? Jo, jeg hørte også om den varianten på kurset sommeren som var hos Rune Hjelen på Raulandsakademiet. Men hittil har jeg tenkt at så god tid har jeg ikke. Men skal jeg gjøre noen ting slik du anbefaler! Er likevel mer tent på den tynne varianten din, med barkkant.

Det med å bore vekk margen har jeg både hørt om lokalt og lest om på nettet, i denne artikkelen. Det jeg tenker er at hvis det f.eks. skal bli en bolle i endeved, slik som de gamle ølbollene, så er det vel nesten umulig å unngå en sprekk hvis margen er med. Eller dreide man i endeved uten margen i midten?

Opprettet av John Mæland on., april 06, 2016 22:32:54

Jeg ville dreid for eks. en skål ned til en tiendedel av den ferdige størrelsen, latt den ligge i sponet to tre uker,tatt den opp, kontrollert , skiftet noe tørrere spon, osv. Ca. to mnd. ta bort sponet, la den ligge tørt. Ca. seks til åtte mnd. dreieferdig. Bore hull bør ikke gjøres. Det forringer mye. Spennende er å dele stokken på lengst, dreie skålen ferdig med barkekant, og se da hvorledes den blir, vridd eller? Til tynnere du dreier den, til sikrere er det at den blir fin. Ha noen spennende timer. Hilsen John Mæland